SMK KARAK SETIA, SEKOLAH BARUKU DAN MAJLIS KHATAM AL-QURAN SERTA IFTAR PERDANA

16 Sep

Mulai  16 Jun 2010 bermula tugas saya di SMK Karak Setia. Sebuah sekolah yang baru dibuka dan pada hari melaporkan diri di sini, hanya ada 16 guru dan 133 murid. Diketuai oleh Puan Norani binti Mohd Ludin dan dibantu oleh Puan Rohani bt Abu Bakar, En. Sabaruddin bin Abu Hashim dan Pn. Rodiah bt. Zakaria. Saya diberi tugas sebagai SU Kurikulum, SU Bina Insan dan SU Bilik Gerakan di samping tugas berat memastikan secara khusus  Pendidikan Islam menjadi matapelajaran yang diminati dan memastikan semua murid suka belajar.

Sekolah baruku yang baharu

Surau SEMKAS nun di hujung sana

Sehari sebelum cuti Raya Aidl Fitri, unit Bina Insan dengan bantuan PIBG telah mengadakan aktiviti Ihya Ramadan. Pada Hari tersebut sahaja ada 3 program utama yang berlangsung. Pertamanya, Majlis Khatam Al-Quran. Kedua, Majlis Berbuka Puasa dan ketiga Solat Berjamaah Maghrib, Hajat, Isyak dan Tarawih.

Alhamdulillah Majlis berjalan lancar. Pada hari kejadian Majlis Khatam di ketuai oleh Ustaz Zul Hashimi bin Mohamad Yunus, Qari Negeri Pahang, sebagai guru yang menyemak bacaan murid-durid yang menyertai majlis khatam ini. Majlis juga disertai oleh Imam Masjid Karak Setia, Ustaz Mahmud yang membacakan doa khatam Al-Quran. Ustazah Saadiah, Penyelia Pendidikan Islam dari PPD Bentong juga telah menyampaikan bunga telur kepada peserta.

Antara peserta Majlis Khatam Al-Quran

Adik Shahril memperdengarkan bacaannya

Bagi Majlis Berbuka Puasa pula SEMKAS telah di datangi oleh PPD Bentong, En Liew Kim Choon sendiri yang sama-sama ingin melihat suasana berbuka puasa yang dianjurkan. Pihak sekolah juga berbesar hati menjemput Tuan PPD untuk menyampaikan sumbangan kepada murid-murid  anak yatim yang terdiri dari 12 murid yang Bergama Islam dan 4 murid yang bukan Islam. Pihak SEMKAS juga telah mengundang tetamu-tetamu luar terdiri dari ketua masyarakat setempat, ketua-ketua jabatan sekitar komuniti dan tetamu dari Bentong-Selangor Raw Water Transfer Company, iaitu CEO nya En. Takada.

Seterusnya setelah selesai berbuka dengan hidangan istimewa yang disediakan sendiri oleh warga SEMKAS yang diketuai Pn. Zarina dan En. Mohd Shaari, semua tetamu yang beragama Islam bergerak ke Surau untuk Solat. Semua solat di imamkan oleh Ustaz Zul Hashimi dan majlis berakhir dengan sedikit juadah moreh di mana jam menunjukkan pukul 9.45 malam. Terima Kasih kepada semua yang terlibat dan memastikan program ini berjalan dengan baik. Alhamdulillah.

ps : gambar dari Cg. Nazri belum dapat lagi. Nanti akan dimuat turun, InsyaAllah.

2 Responses to “SMK KARAK SETIA, SEKOLAH BARUKU DAN MAJLIS KHATAM AL-QURAN SERTA IFTAR PERDANA”

  1. Nazrin Shah January 11, 2012 at 6:48 am #

    assalamualaikum…baru pertma kali sy melihat blog ustaz anis. melihat gambar ketika dlm majlis khatam alquran pd 2 tahun lps mengimbas kembali kenangan ketika itu. Sungguh bersederhana. namun pd thn lps, kerna masalah kewangan, majlis spt ini hnya mampu dilakukan secara kecil. tapi tidak mengapalah. asalkan kita mendapat keberkatan dari allah. insyaallah. amin.

    • anismahmud January 12, 2012 at 10:00 pm #

      Terima kasih Nazreen. Macamana SPM baru ni? Blog ni sebenarnya dah lama tak update. setahun sekali barangkali. tak sempat, kekadang lupa password. Anyway semoga berjaya

Leave a comment